Sunday, March 23, 2008

اخر مسخرة


قريت النهاردة فى المدونة عند الدكتور طنطاوى تعليق مستفز جدا بيتكلم عن طابور العوانس اللى بيجرى ورا الدكتور واللى خلانى ارد انه جاب سيرة تندر روز فانس .. عزيزى انا مش هرد عليك باسلوبك اللى كله سخرية وكلام جارح بس هرد بطريقتى

اولا : كلاماتك واسلوبك جارح وطريقتك فى العرض مستفزة وكنت فاكرة انى هروح الاقى مدونة مليانة كلام فاضي فى الاكونت بتاعك ولكن صدمت لما لائيتك احدى مدوناتك فيها طابع دينى بارز اوى وبالتالى كان ابسط حاجة تعملها تلتزم بادب الحوار وتراعى ان الكلمة الطيبة صدقة مش تأذى مشاعر الناس انا شخصيا ادايئت من طريقتك وكلامك أذانى ومش قادرة من جوايا اسامحك وقصاصي منك هيكون يوم القيامة ربنا يسامحك


ثانيا : لو فرضنا على حد تعبيرك اننا عوانس فدا شيء مش بايدينا دى ظروف مجتمع وسايدة على الجميع ولو لو لو فرضنا تانى اننا عوانس فدا شيء لا يقلل من شأننا ولا يسيء لينا ومكنش حد طلب منك تدور لنا على عرسان انت او غيرك عشان تشيل همنا وماشي تقول علينا عوانس


ثالثا : كون اننا نعمل مدونة نرد فيها على تدوينات الدكتور طنطاوى فدا من منطلق انه قال انه بيكلم فى مواضيع عامة عن الحب ومن حقنا نشارك وكل واحد يكتب فى مدونته اللى هوا عاوزه وانت لم تنصب حكم على الكون عشان تحكم على دول انهم عوانس او لا كمان احنا محتوى مدونتنا عن الحب ولو دورت هتلاقى مدونات كتير كده بما فيها مدونة الدكتور طنطاوى وغيره ومعتقدش ان كل واحد هيكتب فى الحب هتقول عليه عوانس


رابعا : بتعليقك احرجت نفسك لان مليون مرة طلب الدكتور ان محدش يرد فى التعليقات غير على موضوع البوست وردك كل اللى يقراه يفهم انك غيران من الدكتور طنطاوى عشان عنده معجبات وعوانس على حد تعبيرك بيحبوا مدونته وعملوا مدونة مخصوص للرد على تدويناته


موضوع أمي اللى كتبه الدكتور حلو ومثالى وطبعا ناس كتير تتمنى كده بس لو جينا بصينا هنلاقى الرجالة لما تفتح لهم قلبك وتعاملهم معاملة الام يبتدوا يتكبروا ويطلعوا فيها معرفش على نيلة ايه ويفضل يفكر يرتبط بالبنت ولالا ويروح فى الاخر يدبس فى واحدة تسهره الليل وتطلع عينه لمجرد انها كانت بتصده يبقى الحل اننا ننفض لكل الرجالة عشان هما اللى يجروا ورانا واعذرنا يا دكتور لو مأدرتش تلاقي فينا الحبيبة اللى تئدر تديلك حنان الام لانكوا انتوا اللى موتوا جوانا كل المعانى الحلوة ودايما تبيعوا الحب والقلب اللى خايف عليكوا وتشتروا الحاجة البعيدة اللى بتعذبكوا حتى لو اضطريتوا تدوسوا على القلوب اللى حبتكم بجد وتعذبوها معاكم

معرفش ليه كله بقى بيدوس على كله كأن المشاعر دى حاجة ملهاش تمن واحد زى الاخ اللى علق عند الدكتور فى المدونة بدون مراعاة لمشاعر الناس وواحد تانى اللى علقلى فى الموضوع اللى فات وقال انا مستعد اتجوزها هيا مجرد كلمة قالها صحيح بس كلها استخفاف بالكلام اللى مكتوب وانا عشان اتنأور عليه اكتر قولتله انا موافقة اهو بستهبل عليه اشمعنى هو يعنى واهو كله بيدوس على كله ومحدش بيهمه مشاعر حد قال يعنى انا خلاص دائت فى وشي ومستنية سي الافندى اللى هيجي يتجوزنى من كلمتين كتبتهم على مدونة اما مسخرة والله


1 comment:

wael said...

أحم ..
بصراحة أنا مش عارف أنا جيت للمدونة دي إزاي !!
وبصراحة أكتر أنا استغربت جداً لما فهمت مضمونها !!

أحب أقول أنه شيء كويس أنكم تعملوا اللي انتوا مقتنعين بيه ..
ولكن ..
أوعوا تنسوا يا بنات إننا عايشين في مجتمع منغلق ..
مجتمع ساذج وأهبل أحياناً!!
طبعاً أنتوا عايشين معانا ، ومش محتاجين شرح هنا ..
بس يا بنات في قاعدة بتقول :
لا نستطيع أن نلوم الرجل على كونه رجل .
بمعنى إن لو كان في تعليق في مدونة طنطاوي .. يبقى لازم تعرفوا إن اللي قال كدة واحد ناقص .. حاقد .. حاسد .. عنده (ثقب عاطفي) وبيحاول يجرح في أي حد وأي حاجة ليها صلة بالعاطفة !!
نقص بقى !!

وطبعاً استفزني جداً التعليق اللي قاله : طابور عوانس !!

بس برضه ده بيعزز رأيي على صاحب التعليق !!

كمان عجبني أسلوب الموضوع في الكتابة والرد على هذه (المسخرة) على حد تعبير كاتبة الموضوع !!

حسيت إن كرامة الأنثى التي تقوم بالرد .. وليست مجرد أنثى عادية !!

أحييكي على أسلوبك طبعاً ..
وإن كنت أتساءل :
هل توجد لديكي مدونة خاصة ؟؟


بالنسبة لمدونة طنطاوي :
قمت بزيارتها عدة مرات .. وأعجبني مواضيعه للغاية .. ولكن السياسية وليست العاطفية ..
أنا أعلنها هنا بصراحة .. وأرجوا أن لا تترجم على أنها تجريح في شخصه ..
أنا أعلن رأيي فحسب ..


وأخيراً :

أدعوكي لعدم الالتفات لصغائر نفوس البشر .. فهم أولاً وأخيراً مجرد بشر ..

يعني أهدي كدة وصلي على النبي !!

وبلاش نقول كلمة (عوانس ) تاني ..

عوانس أيه وكلام فارغ يا شيخة !!!!


وربنا يوفقكم يابنات ..
كلكن مرة واحدة ..

وعقبال ما الاقي كل واحدة ليها مدونتها الخاصة ..

تحرروا ..
طيروا ..
حلقوا ..

أنا قلت اللي عندي ..

سلام!